ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ

Του Αρχιτέκτονα Γεωργίου Σάββενα

Π Ρ Ο Τ Α Σ Ε Ι Σ
Θα πρέπει να διαμορφωθεί ένα πλάνο προτεραιοτήτων που θα προσδιορίζει τις ενέργειες για την αναδιαμόρφωση της πόλης σε βάθος χρόνου.
Ξεκινώντας από τα βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα (αυτά που μόνο ανακουφίζουν αλλά δεν επιλύουν) και καταλήγοντας στα μακροπρόθεσμα.
Δεν πρέπει όμως να στοχεύσουμε σε μια σειριακή αλλά παράλληλη εκτέλεσή τους, γνωρίζοντας ότι, μερικά θα απαιτήσουν αρκετά χρόνια για να ολοκληρωθούν.
Προτείνουμε  μια γραμμή κυκλοφοριακής διήθησης ,την ΙΙΙ, (που ξεκινάει από την παραλία Ψαροπούλα, ανεβαίνει την Αλεξ. Διάκου  κατεβαίνει τη Παπάγου έως τη παραλία του Μανδρακίου.), με έξι κόμβους που χρήζουν άμεσης μελέτης και καταγραφής φόρτου κυκλοφορίας, και είναι οι εξής:
1. κόμβος Ψαροπούλας
2. κόμβος Γρίβα και Αλεξ. Διάκου
3. κόμβος Ίωνος Δραγούμη και Αλεξ. Διάκου
4. κόμβος Σοφοκλή Βενιζέλου και Αλεξ. Διάκου
5. κόμβος Παπάγου και Αμερικής
6. κόμβος Παπάγου και 7ης Μαρτίου.

Μακροπρόθεσμα μέτρα
Η πεζοδρόμηση όλου του Νιοχωρίου μέσα από την γραμμή ΙΙΙ διήθησης πρέπει να είναι ο τελικός στόχος του Δήμου.
Η συνολική πεζοδρόμηση με ένα εσωτερικό δίκτυο, ποδηλατοδρόμων, πεζόδρομων και μέσων μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς (τραμ).
Το παραλιακό μέτωπο θα αναμορφωθεί συμπεριλαμβάνοντας στο σχεδιασμό του, (εκτός της ανεμπόδιστης κίνησης οχημάτων, πεζών και ποδηλάτων) και την δημιουργία χώρων αναψυχής και σταθμών οχημάτων , δηλαδή. συγκροτήματα, υπόγεια ή υπέργεια, που θα συμπεριλαμβάνουν τη στάθμευση, την εξυπηρέτηση πεζών και οχημάτων και ταυτόχρονα τις αφετηρίες των μέσων μαζικής μεταφοράς.


Προτείνονται οι εξής σταθμοί εξυπηρέτησης:
Α. σταθμός πλ. Αρχ. Χρύσανθου (Ψαροπούλα)
Β. σταθμός Ροδιακής Έπαυλης (γήπεδο μπάσκετ)
Γ. σταθμός Θέρμαι (ιδιωτικό οικόπεδο)
Δ. σταθμός πλ. Ρίμινι (ήχος και φως)
Ε. σταθμός πλ. Ελευθερίας (Δημαρχείο)
ΣΤ. σταθμός Καζίνο.
Ζ.σταθμός Ενυδρείου (πίσω από το υγειονομείο)
Η. σταθμός παλαιού Γηροκομείου 

Αξίζει να δούμε τι δυνατότητες έχουμε, βλέποντας τι έγινε στη πόλη της Λάρνακας, όπου σε ένα μήκους ακτών 13 χιλιομέτρων, δημιουργείται ένα νέο μέτωπο μέσα στη θάλασσα πλάτους 150 μέτρων, στήνοντας έτσι ένα δίκτυο σύγχρονων υποδομών λειτουργίας και αναψυχής της πόλης.

Βραχυπρόθεσμα μέτρα
Η ιεράρχηση των οδών μέσα σ’ αυτή τη περιοχή (μέσα από τη γραμμή ΙΙΙ) και η δημιουργία διαμπερών δίδυμων διαδρομών μονής κατεύθυνσης από τη  μια πλευρά των μετώπων στην άλλη.
Σταδιακά οι υπό περιοχές που περικλείονται μεταξύ των διαμπερών κινήσεων να πεζοδρομούνται μόλις ολοκληρώνεται ο αντίστοιχος σταθμός οχημάτων της περιοχής, υπέργειος ή υπόγειος.
Βασική προϋπόθεση για όλα αυτά είναι :
α) σταδιακά να αναπτυχθεί το δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς μέσα στο κέντρο, τόσο σε επίπεδο διαδρομών όσο και σε επίπεδο σταθμών αποβίβασης και επιβίβασης.
β) η οριστική αντιμετώπιση της στάθμευσης των μόνιμων κατοίκων του κέντρου, των Α.Μ.Ε.Α  κι αυτών που χρειάζονται ιατρική φροντίδα.


Αυτά μπορούν να επιτευχθούν αφενός με πολιτική βούληση και αυστηρή τήρηση των νόμων περί υποχρέωσης χώρων στάθμευσης όχι μόνο στις νέες οικοδομές αλλά και σε αυτές που αλλάζουν χρήση (χωρίς τη δυνατότητα εξαγοράς τους) κι αφετέρου με τη παραχώρηση υπαίθριων θυλάκων (η έρευση των οποίων θα γίνει μετά από σχετική μελέτη και διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους )ενδιαμέσως των ζωνών πεζοδρόμησης, αποκλειστικά για την ελεύθερη στάθμευση των αποδεδειγμένα ( με αυστηρά κριτήρια) μόνιμων κατοίκων, η ακόμα και με αναγκαστική απαλλοτρίωση για κοινωφελή σκοπό ελεύθερων χώρων .

Τελειώνοντας
Θα ήθελα να τονίσω πως τελικός στόχος και σκοπός με οποιοδήποτε πολιτικό κόστος θα πρέπει να είναι η ποιοτική  αναβάθμιση της αστικής ζωής.
Μια ποιότητα όπου τα τελευταία χρόνια έχουμε δει αν όχι να υποβαθμίζεται τουλάχιστον να μένει η ίδια.
Σε μια εποχή που οι διεθνείς πρακτικές και προκλήσεις αποδεδειγμένα αναβάθμισαν όχι μόνο Ευρωπαϊκές πόλεις αλλά και πόλεις της πατρίδας μας (μερικά χρόνια πριν τις αποκαλούσαμε απλά «επαρχία»), σήμερα, χωρίς να διαθέτουν την ανεκτίμητη πολιτιστική κληρονομιά και ιστορία της Ρόδου, θεωρούνται αντάξιες της.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
Είναι σημαντικό να επισημάνω ότι οι προτάσεις  δεν αποτελούν ολοκληρωμένη μελέτη ,αλλά σκέψεις και προβληματισμούς που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από εξειδικευμένους επιστήμονες σαν υπόβαθρο για την εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης μελέτης.  

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ενόψει των εκλογών…

Βιογραφικό